بادام هندی, آجیل

۴عوارض و ۹ ارزش غذایی بادام هندی برای مادران + تاثیرات بادام هندی بر روی کیفیت اسپرم

خوردن بادام هندی در دوران بارداری برای رشد کودک بسیار مفید است

خواص بادام هندی برای مردان و زنان

بادام هندی در بارداری

خوردن بادام هندی در دوران بارداری برای رشد کودک بسیار مفید است. براین‌اساس به مادران باردار توصیه می‌شود روزانه دویست گرم از این ماده مغذی مصرف کنند. محتوای بالای ویتامین‌ها و موادمعدنی، این اجیل را برای مادر و نوزاد مفید می‌کند. خوردن این ماده مغذی به‌صورت خام در دوران بارداری نیز باعث افزایش شیر مادر پس از زایمان خواهد شد.

 

مشخصات و نحوه‌ی مصرف بادام هندی مرغوب در بارداری

مشخصات و نحوه‌ی مصرف بادام هندی مرغوب در بارداری

خواص بادام هندی برای سلامت عمومی بدن در خانم‌ها و آقایان

مصرف این آجیل ارزان به‌صورت خام به محافظت از سلامت قلب کمک می‌کند. وجود خواص آنتی‌اکسیدان در آن به عملکرد سالم قلب کمک خواهد کرد. این نوع مغز چربی کمتری در مقایسه با بادام‌زمینی دارد. قیمت بادام هندی نسبت به بادام‌زمینی نیز بیشتر است.

ضمن آن‌که مشکل فشارخون بالا بادام هندی قابل ‌پیشگیری است. از آن‌جایی‌که این نوع آجیل منیزیم فراوانی دارد فشارخون بالا را کاهش می‌دهد و به حفظ سلامت قلب و فشارخون یاری می‌رساند. این آجیل برای سلامت استخوان واعصاب نیزمفید است.

منیزیم موجود درآن باعث شل ‌شدن ماهیچه‌ها و رگ‌ها می‌شود. این محصول در ایجاد استخوان‌های سالم نقش دارد و از مشکلات استخوانی با افزایش سن جلوگیری خواهد کرد. مواد معدنی باکیفیتی مانند منیزیم، سلنیوم و همچنین مس نیز در آن موجود است، که خاصیت آنتی‌اکسیدانی به آن می‌دهند.

بادام هندی سطح اسید معده را در حد مطلوب نگه می‌دارد و اسیدهایی ایجاد می‌کند که باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارش می‌شوند. اگرچه مصرف آن در دوران بارداری برای مادر و جنین فواید زیادی دارد اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.

فواید بادام هندی بر کیفیت اسپرم مردان

این آجیل ارزان قیمت سرشار از فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزهمی‌کند، . که می‌تواند از آسیب‌ دیدن اسپرم و ناسالم‌ شدن آن جلوگیری کند. این نوع مغزیجات منبع خوبی از اسیدفولیک هستند، که نشان‌دهنده‌ی کاهش خطر برخی از نقص‌های مادرزادی است. این ماده مغذی حرکت، کیفیت و کمیت اسپرم را بهبود می‌بخشد.

ارزش غذایی بادام هندی

این آجیل از جمله مغزهایی به‌شمار می‌رود، که ارزش غذایی بالایی دارد. براین‌اساس در انواع بادام هندی خام و بوداده، ویتامینو مواد معدنی مانند ویتامین B1 و E، منیزیم، پتاسیم و فسفر وجود دارد. در یک‌صد گرم از این نوع مغز ۶۶۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۱۲ میلی‌گرم سدیم، ۱۸ گرم پروتئین، ۳۰ گرم کربوهیدرات و ۴۴ گرم چربی موجود است.

آیا خوردن بادام هندی در دوران بارداری مفید است؟

این نوع آجیل منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شود. به‌دلیل این محتوای غنی، خوردن آن در دوران بارداری برای سلامت مادر و نوزاد بسیار مفید خواهد بود. با این‌حال باید به میزان مصرف آن توجه ویژه‌ایکرد.

زیرا مصرف بیش از مقدار توصیه ‌شده روزانه برای فرد می‌تواند مشکلات زیادی مانند آلرژی و افزایش وزن داشته باشد. بنابراین به‌صورت کلی، خوردن آن در دوران بارداری برای مادران باردار که به این مغز حساسیت ندارند، بی‌خطر است.

عوارض جانبی بادام هندی در دوران بارداری

عوارض جانبی بادام هندی در دوران بارداری

در دوران بارداری چه مقدار بادام هندی می‌توانید بخورید؟

مطالعات نشان می‌دهد، که مصرف حدود ۳۰ گرم آجیل مخلوط در روز برای خانم‌های باردار بی‌خطر است. ۳۰ گرم آجیل معادل حدودا  ۱۵ عدد بادام هندی می‌شود. لذا اگر اجیل‌های مختلف در طول روز مصرف نشوند، مصرف روزانه این مغز در دوران بارداری  (حدودا ۱۵ عدد) امکان‌پذیر است.

تعداد کالری دریافتی هنگام مصرف آن به ‌نحوه‌ی مصرف آن بستگی دارد:

  • ۱ قاشق غذاخوری کره آن (بدون نمک) = ۹۴ کالری.
  • ۳۰ گرم مغز بدون نمک (خام) = ۱۵۷ کالری.
  • ۳۰ گرم مغز بدون نمک (بوداده) = ۱۶۵ کالری.

گنجاندن مقدار توصیه ‌شده این ماده مغذی در رژیم غذایی روزانه، فواید تغذیه‌ای مختلفی را برای شما و کودک‌تان فراهم می‌کند.

فواید خوردن بادام هندی در دوران بارداری چیست؟

از فواید خوردن این مغز در دوران بارداری می‌توان به ‌موارد زیر اشاره کرد:

  • این ماده سرشار از روی، به‌عنوان ماده معدنی محسوب می‌شود، که باعث رشد سلول‌های جنینمی‌شود.
  • این مغز، با داشتن کلسیم کافی از مشکلات دندان و لثه در دوران بارداری محافظت می‌کند.
  • به ‌لطف اسیدفولیک موجود در آن، خطر نقایص مادرزادی، مانند اسپینا بیفیدا را در نوزاد کاهش می‌دهد.
  • این ماده به حفظ سطح قندخون کمک می‌کند. از این نظر، می‌تواند یک میان‌وعده سالم به‌خصوص برای مبتلایان به دیابت بارداری باشد.
  • این ماده که سرشار از فیبر است، یک جایگزین عالی برای پیشگیری از مشکلات سیستم گوارشی مانند یبوست در دوران بارداری خواهد بود.
  • منیزیم موجود در آن، به جلوگیری از گرفتگی عضلات، سردرد و حملات میگرنی در دوران بارداری کمک خواهد کرد.
  • این ماده مغذی سرشار از ویتامین K است، که به لخته‌ شدن خون کمک می‌کند. بدین‌ترتیب ویتامین K می‌تواند از نوزاد تازه ‌متولد شده‌، در برابر بیماری‌هایی مانند اختلالات خون‌ریزی محافظت کند.
  • مصرف بادام هندی در دوران بارداری خطر ابتلا به آلرژی را در نوزادان کاهش می‌دهد.
  • این محصول، به‌ عنوان منبع خوبی از آهن شناخته می‌شود، که به تولید گلبول‌های قرمز خون و مبارزه با خستگی و کم‌خونی کمک خواهد کرد.

    ارزش غذایی بادام هندی

    ارزش غذایی بادام هندی ، خرید آجیل ارزان از جمله مغزهایی به‌شمار می‌رود، که ارزش غذایی بالایی دارد

عوارض جانبی بادام هندی در دوران بارداری

مصرف بیش از حد این مغز در دوران بارداری می‌تواند عوارض جانبی زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • افزایش وزن: این ماده یک آجیل غنی از کربوهیدرات و چربی است؛ بنابراین مصرف زیاد آن باعث افزایش وزن کنترل ‌نشده خواهدشد.
  • آلرژی: ممکن است بادام هندی با پوست حاوی ماده‌ای به نام اوروشیول باشد، که می‌تواند باعث خارش و بثورات پوستی شود. به‌ همین دلیل این مغز با پوست به فروش نمی‌رسد.
  • مشکلات صفرا و سنگ کلیه: این ماده مغذی حاوی اگزالات است، که باعث جذب مایعات بدن می‌شود و مشکلاتی مانند سنگ کلیه یا کیسه صفرا ایجاد می‌کند. بنابراین نباید از مقدار توصیه ‌شده روزانه بیشتر مصرف کرد.
  • مشکلات قلبی عروقی: این محصول مانند اکثر آجیل‌ها مقداری چربی اشباع ‌شده دارد. اگر این مغز بیش از حد مصرف شود، سطح کلسترول را افزایش می‌دهد و منجر به مشکلات قلبی عروقی خواهد شد.

مشخصات و نحوه‌ی مصرف بادام هندی مرغوب در بارداری

هنگام خرید این محصول دقت کنید، که سطح آن روشن رنگ، صاف، بدون چروک، پلاک و کپک باشد. آن را در جای خنک و تاریک در ظرف دربسته نگهداری کنید تا محصول با هوا و رطوبت تماس نداشته باشد.  خرید بادام هندی در خشکبارینو به شما این اطمینان را می‌دهد که محصول درجه‌یک با این مشخصات را دریافت کنید.

اگرچه بادام هندی شور یا بوداده خوشمزه‌تر هستند، اما به زنان باردار توصیه می‌شود آن را به‌صورت خام مصرف کنند. مغز باید خوب جویده شود تا مواد مفید، بهتر جذب بدن شوند. همچنین متخصصان تغذیه ترکیب این آجیل را با سایر مغزیجات توصیه نمی‌کنند.

میزان مصرف روزانه این ماده را به چند وعده تقسیم کرده و به‌عنوان میان‌وعده، بین وعده‌های اصلی آن را میل کنید. توجه داشته باشید که استفاده بیش ‌از حد، از این ماده مغذی در دوران بارداری می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود.

مصرف آن را باید با مقدار کم شروع کرد. برای این منظور ۲ تا ۳ مغز در روز کافی است. از ۳ ماهگی می‌توانید به‌تدریج تعداد آجیل‌ها را افزایش دهید.

موارد منع مصرف بادام هندی برای زنان باردار

علی‌رغم فهرست عظیمی از خواص مفید این نوع مغز، مصرف آن تعدادی منع مصرف در دوران بارداری دارد. در برخی موارد، خوردن این آجیل می‌تواند بر سلامت مادر باردار تاثیر منفی بگذارد. یکی از این موارد، وجود پلاک‌های کلسترول عروق شریانی زن باردار است که با آزمایش تشخیص داده می‌شود. در این حالت برای فرد، رژیم غذایی با مقدار بسیار کم‌چربی تجویز می‌شود.

عدم رعایت رژیم غذایی، منجر به عوارضی در دوران بارداری و زایمان می‌شود (احتمال جداشدن زودرس جفت، اختلال در عملکرد دستگاه تنفسی نوزاد و غیره). مورد دیگر داشتن حساسیت به این ماده غذایی در نظر گرفته می‌شود. اگر مادر باردار قبلا از بادام هندی استفاده نکرده است، ابتدا باید با پزشک مشورت کند و در صورت لزوم آزمایشاتی را برای تشخیص حساسیت به اجزای خاصی از اجیل انجام دهد.

مصرف بادام هندی بعد از بارداری

در دوران شیردهی نیز می‌توانید از این مغزیجات بخورید. زیرا خواص مفید این آجیل نه‌تنها در دوران بارداری، بلکه در دوران شیردهی نیز مفید خواهد بود. تنها محدودیت مصرف آن احتمال واکنش آلرژیک کودک است. البته احتمال آن بسیار کم خواهد بود، اما توصیه می‌شود بر این موضوع نظارت داشته باشید.

در فرآیند تغذیه باید مقدار اجیل مصرف‌ شده را به‌خاطر بسپارید، زیرا باعث نفخ یا افزایش وزن در نوزادان خواهد شد.

جمع‌بندی

بادام هندی خشکبارینو یک محصول مفید در رژیم غذایی مردان وعلی‌الخصوص زنان باردار محسوب می‌شود. البته به‌شرط آن‌که به‌ شکل صحیح از آن استفاده شود. این نوع مغز با داشتن ویتامین‌های مفید فراوان خواص بی‌شماری دارد، که به باروری بیشتر مردان، رشد و نمو جنین و سلامت مادر کمک می‌کند. در نهایت برای خرید بادام هندی باکیفیت به‌صورت آنلاین می‌توانید به فروشگاه خشکبارینو مراجعه کنید.

منابع

https://www.gebe.com/hamilelikte-kaju-yemenin-faydalari-nelerdir

https://tr.vomturmhaus.com/kaju-hamilelikte-kullanilabilir-mi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *